<باز هم درباره هولوکاست دوشنبه ۳ بهمن ۸۴

راستش قصد نداشتم دوباره به تکرار مکررات بپردازم ولی این لینک که در صبحانه دیدم مرا به فکر انداخت که دوباره چند سطری راجع به هولوکاست بنویسم. به نظرم اشتباهی کلی در مفهوم هولوکاست که در بیشتر نوشته‌های علیه این موضوع وجود دارد:

هولوکاست نامی است کلی که به قتل‌عام گروه‌های مختلف نژادی، قومی و سیاسی در طول جنگ جهانی دوم توسط آلمان نازی اشاره می‌کند و فقط انحصار به کشتار یهودی‌ها ندارد. اصطلاح آدم‌سوزی که معادل هولوکاست قرار گرفته اصطلاح کاملی برای توصیف این واقعه نیست، کوره‌های آدم سوزی در اردوگاه‌های کار اجباری برای سوزاندن اجساد به‌کار می‌رفتند. و هولوکاست شامل تمام کشتار‌ و تلفاتی است که در اردوگاه‌های کار اجباری و اردوگاه‌های نابودسازی انجام گرفته‌است، شکنجه، آزمایشات بر روی مدل‌های انسانی و کاراجباری بدون جیره غذایی مناسب و ...
با اینکه این اصطلاح (شاید به‌علت این‌که یهودی‌ها یکی‌از بزرگترین گروه‌های قربانی این کشتار بوده‌اند) گاهی فقط به معنای کشتار آن‌ها اشاره دارد ولی همینطور به کشتار بی خانمان‌ها و کولی‌ها، سربازان روس؛ زندانیان جنگی؛ لهستانی‌ها‌؛ همجنس‌گرایان؛ کمونیست‌ها و کشیش‌های کاتولیک و پروتستان، معلولین و بیماران لاعلاج با درنظر گرفتن تمام این گروه‌ها قربانیان دردوگاه‌های کار اجباری و اردوگاه‌های نابودسازی، به نه تا یازده میلیون می‌رسد!



The Holocaust is the name applied to the systematic state-sponsored persecution and genocide of various ethnic, religious and political groups during World War II by Nazi Germany and collaborators. Early elements of the Holocaust include the Kristallnacht pogrom and the T-4 Euthanasia Program, progressing to the later use of killing squads and extermination camps in a massive and centrally organized effort to murder every possible member of the populations targeted by the Nazis.

چند جمله را به شکل نمونه از اشکالات مقاله‌ی ذکر شده در ادامه آورده‌ام:

نویسنده در این مقاله چنین نوشته: "گاز زیكلون، بیشتر به درد كشتن شپش و ساس می‌خورد تا انسان. در همان زمان در آلمان، گازهای كشنده تر و ارزان تری هم بوده است." راستش تنها برداشتی که من از این جمله می‌کنم این است که نویسنده به استفاده از گاز زیکلون انتقاد کرده در حالی‌که به نظر او گازهای بهتری برای برآوردن مقصود موجود بوده.
"در همان سال‌ها تیفوس در اروپا و خصوصا در اردوگاه‌ها كه هیچ امكانات بهداشتی نداشتند، شایع شده بود. عكس های اردوگاه‌ها كسانی را نشان می‌دهد كه از تیفوس، شدیدا لاغر شده‌اند و دنده‌هاشان پیدا است. تجدیدنظرخواه‌ها می‌گویند آلمانی‌ها نه می‌خواستند و نه می‌توانستند بیماران را مداوا كنند. تنها بدن، لباس و اتاق‌های اسیران را با زیكلون ب ضدعفونی می‌كردند و اجساد كسانی را كه بر اثر تیفوس مرده بودند، می‌سوزاندند تا جلوی سرایت بیماری به مأموران خودشان را بگیرند."
ایشان مردن افراد را در اثر کمبود امکانات بهداشتی و عدم درمان آن‌ها توسط نازی‌ها را چیزی طبیعی می‌داند. و گویا باید از نازی‌ها بابت ضد عفونی کردن زندانی‌هایی که در اثر تیفوس و کم‌غذایی تلف شده‌اند تشکر هم کرد.

"اتاق‌های گاز را در بعضی اردوگاه‌ها پیدا نكردند و برای حفاظت از حقایق تاریخی، آن‌ها را پس از تصرف اردوگاه‌ها ساختند." همانطور که در مطلبی که در مورد داخائو نوشته بودم اشاره کرده بودم که اتاق گاز داخائو اصلا به بهره برداری نرسید و نازی‌ها قبل از وادادن هر یک از اردوگاه‌ها به نیروهای متفقین بخش‌های زیادی از اردوگاه‌ها را منفجر کردند. بازسازی اردوگاه‌ها تنها به درخواست بازماندگان که سال‌ها بعد برای جشن آزاد سازی اردوگاه‌ها بازگشته بودند انجام شد.

به نظرم نویسنده‌ی محترم بیشتر به شنیده‌ها قانع شده و خوانده‌ها و مطالعاتش فقط نظرات مخالفین هولوکاست و نئونازی‌ها بوده. سوءاستفاده تبلیغاتی و بزرگنمایی گروه‌هایی از واقعه تاریخی نباید باعث شود که در مقابل کل واقعه را موجه جلوه‌داد و کشتار انسان‌ها را نادیده گرفت.

در آخر این نکته را ذکر می‌کنم که هدفم طرفداری از هیچ گروه دینی و نژادی نبوده و نیست، فقط طرفداری از "انسانیت" است، برای شخص من تضییع حقوق انسانی گنجی و سمیعی‌نژاد فرقی با تضییع حقوق چینی‌ها ندارد. کشتار انسان‌ها در رواندا و میدان تیانگ‌من چین و کشتار انسان‌ها (به هر روش و از هر نژادی) در اردوگاه‌های آلمان نازی برایم فرقی با شکنجه؛ اعدام مخالفین سیاسی و ترور در کشور خودم ندارد. خلاصه اینکه به نظرم صرف دشمنی با اسرائیل (آن‌هم دولت اسرائیل نه مردم آن) نباید باعث نفی کشتار "انسان‌هایی" که در اردوگاه‌های کار اجباری و نابودسازی نازی‌ها شکنجه و کشته شده‌اند شود. اگر حتی به ادعای این نویسنده هیچ مدرکی هم موجود نباشد مدارک مطالعات "علمی" بر روی انسان‌ها به‌شکل کاملا کلاسه موجود هستند. نمونه‌های این آزمایشات را می‌توانید در گزارشی که از داخائو نوشته بودم بخوانید.

باور کنید قصد نوشتن دوباره در این موضوع نداشتم فقط حس بدی پیدا کردم وقتی نوشته‌ را خواندم، و با توجه به اینکه خیلی‌ها در این مدت و بعد از سخنرانی احمدی نژاد با جستجوی لغت هولوکاست به اینجا آمده‌اند فکر کردم بد نیست چند کلامی راجع به این موضوع بنویسم.



آلیوس :: January 23, 2006 :: حقوق بشر

نشانی دنبالک (Trackback) برای این مطلب:
http://www.fanusian.COM/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/1402

مطالب دیگر در زمینه حقوق بشر

"صدایی ایجاد کنید" - نگاشته شده در جمعه ۲ دی ۸۴ به قلم:: آلیوس
چرا با اعدام مخالفم - نگاشته شده در شنبه ۲۳ مهر ۸۴ به قلم:: آلیوس
شنبه‌ای‌ در کلن - نگاشته شده در پنجشنبه ۳ شهریور ۸۴ به قلم:: آلیوس
نامه سرگشاده بيش از 60 تن از زنان به قوه قضائيه براي آزادي رؤيا طلوعي - نگاشته شده در پنجشنبه ۲۰ مرداد ۸۴ به قلم:: شورای سردبیری فانوس
شمعی دیگر برای اکبر گنجی: - نگاشته شده در چهارشنبه ۱۹ مرداد ۸۴ به قلم:: لاله

نظرات شما:

توضيحات كامي هست . بهتر بود به جاي لغت ( همجنس باز ) از كلمه همجنس گرا استفاداه ميكردي . همجنس باز به بيمار حنسي گفته ميشود و همجنس گرا فقط يك فرد عادي مثل من و تو و .. بقيه است با گرايشات جنسي متفاوت . مرسي

نوشته شده توسط : جاويد در روز ۳ بهمن ۱۳۸۴، ۴:۱۸ بعدازظهر

کاملا درست می گویید ... ممنونم از تذکرتان همین الان اصلاح می کنم.

نوشته شده توسط : آليوس در روز ۳ بهمن ۱۳۸۴، ۷:۵۳ بعدازظهر

راستش من خودم همیشه به وقوع چنین چیزی شک داشتم با اینکه فهرست شیندلر منو به شدت تحت تاثیر قرار داد ولی بعد از دیدن این فیلم هم وقتی کمی منطقی فکر کردم و دو دوتا چهار تا کردم متوجه شدم قضیه می لنگه .شما درست می گوئی که قربانیان از گروه های دیگری هم بوده اند و شاید کل کشتار طرفین جنگ همین مقداری باشد که شما هم گفتی وگرنه جمعیت دنیا و اروپا در اون زمان آنقدری نبوده که فقط بشه گفت 6 میلیون یهودی کشته شدند ولی متاسفانه این قضیه به نوعی سو استفاده تبلیغاتی بدل شده در حالی که هنوز هم در قرن 21 انسان های بی گناه در اثر گرسنگی در افریقا و در اثر جنگ در عراق می میرند و کسی عین خیالش نیست چون اون عراقی و اون شهروند آفریقایی وسیله تبلیغاتی مناسب و یا کسی مثل اسپیلبرگ برای مظلوم نشون دادن خودشون ندارند.

نوشته شده توسط : گیسو در روز ۳ بهمن ۱۳۸۴، ۸:۳۹ بعدازظهر

گیسوی عزیز ممنون از نظرتون... کل حرف من اینه که 1) وقتی جنایتی رخ می ده نژاد و رنگ و حتی تعداد تلفات مهم نیست. اصل جنایت مهمه که یا باید محکومش کرد دشمنی با یک قوم دلیل رد کل قضیه نیست! 2) اگر فرصت کردید گزارشی که از بازدیدم از داخائو نوشتم رو بخونید؛ من مشاهداتم رو نوشته ام. 3) حقیقتی که یکی از گروه هایی که هدف نازی ها بودند یهودی ها بودند قابل انکار نیست (حال صد هزار نفر یا شش میلیون قربانی فرقی نمی کند) 4) یادآوری جنایاتی مثل این و دانش راجع به حقایق شاید جلوی تکرار اون ها رو بگیره، ولی فکر نکنم نوشتن این مطلب در انکار تلفات جنگ عراق و کشتارهای دیگر باشه! شخصا به عنوان کسی که علاقه به حقوق بشر دارد تا حد امکان در مورد همه موارد ذکر شده فعالیت می کنم؛ فکر کنم آرشیو فانوس را ببینید متوجه خواهید شد. باز هم ممنون از نظرتان

نوشته شده توسط : آليوس در روز ۳ بهمن ۱۳۸۴، ۱۰:۲۴ بعدازظهر

سلام عزیزم. خیلی وقت بود ازت بی خبر بودم.

نوشته شده توسط : آرش سیگارچی در روز ۴ بهمن ۱۳۸۴، ۲:۴۵ صبح

تشکر از نوشته‌ خوبتان. نکته مهمی که به درستی به آن اشاره کرده بودید، جنبه انسانی کشتن میلیون‌ها یهودی تنها به دلایل نژادپرستانه است. این که عدد دقیق کشته شدگان چند نفر بوده و یا اینکه با گاز کشته شده‌اند یا با بیماری و گرسنگی، تغییری در اصل داستان نمی‌دهد. شش میلیون یهودی. سه تا پنچ میلیون کولی، همجنس‌گرا، معلول، کمونیست و غیره و در کل نزدیک به ۶۲ میلیون نفر کشته در جنگ جهانی دوم. به عظمت این عدد فکر کنید. شصت و دو میلیون انسان، با آرزوه‌ها و افکار مختلف، قربانی این جنگ شده‌اند. یازده میلیون نفر از متحدین و ۵۱ میلیون نفر از متفقین. ۳۷ میلیون نفر از غیر نظامیان و ۲۵ میلیون نفر از نظامیان...
اما عددها به تنهایی قادر به بازگویی عمق فاجعه نیستند. زمانی پلیدی جنگ را حس کردم که به ورشو سفر کردم و محل سابق گتو را دیدم. با مردم در خیابان صحبت کردم و آثار جنگ را در گوشه گوشه شهر، که هنوز بعد از گذشت نیم قرن وجود دارند، به چشم خود دیدم. گویی هنوز بعد از این همه سال، اشباح و ارواح کشته‌شدگان در شهر می‌چرخند و فریاد می‌کشند.
با انکار تاریخ، به تطهیر قصابان و جنایت‌کاران نپردازیم. هولوکاست برای همیشه لکه ننگی بر دامن انسانیت باقی خواهد ماند.

نوشته شده توسط : بی‌نام در روز ۴ بهمن ۱۳۸۴، ۰:۴۴ بعدازظهر

ممنونم بی نام عزیز... دقیقا من هم قصدم ارائه همین نکته بود. راستش من هم بعد از سفرم به داخائو و لهستان؛ و صحبت با دوستان لهستانی که دارم راجع به جنگ (مادربزرگ یکی از دوستان خوب لهستانی ام زمان جنگ کودکی بوده ولی خاطرات روشنی از آن زمان دارد) قضایا را از دید دیگری و نه فقط از دید یهودی ستیزانه ای که تمام کودکی به خوردمان دادند دیدم. متاسفانه خیلی از دوستان روشنفکری هم که هنوز در این قضایا شک دارند و بحث بزرگنمایی و غیره می کنند ناخودآگاه تحت تاثیر تبلیغات ضد یهود هستند و به شنیده ها و خوانده های یک طرفه قناعت می کنند، و جنبه انسانی کل قضایا را کاملا نادیده می گیرند.
باز هم از نظر خوبتان سپاسگذارم

نوشته شده توسط : آليوس در روز ۴ بهمن ۱۳۸۴، ۳:۰۷ بعدازظهر

مزيد امتنان خواهد شد اگر ما را از نظرات خود پيرامون وبلاگ مذكور بهره مند سازيد.
با تشكر

نوشته شده توسط : war correspondent در روز ۴ بهمن ۱۳۸۴، ۴:۱۲ بعدازظهر

اطلاعات بسيار خوبي دادي ممنون و واقعآ درست ميگي جنايت در حق هر ملتي كه صورت بگيره محكومه چه ما مخالفشون باشيم چه موافق

نوشته شده توسط : تین تین در روز ۵ بهمن ۱۳۸۴، ۵:۲۶ بعدازظهر









Remember personal info?